Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Razno

Torpedo Rijeka

on

Možda najpoznatiji izum grada Rijeke je upravo torpedo. Potpuno novo oružje u cijelom svijetu kojim se na daljinu moglo napadasti neprijateljske brodove izumio je Ivan Luppis 1860.g. Prva tvornica koja je proizvodila torpeda bila je izgrađena u Rijeci, a osnovao ju je engleski industrijalac Robert Whitehead za potrebe Austro-ugarske ratne mornarice. Rijeka je u to vrijeme bila svjetsko središte najmodernije industrije, a tvornica „Torpedo“ rasadnik najnaprednijih tehnoloških rješenja. Zlatar Tonči Grabušić osmislio je originalan riječki suvenir – stalak s olovkom u obliku torpeda, čime je uspio vratiti stari sjaj pomalo zaboravljenom izumu.

torpedo

Tvornica Torpedo nastala je 1853. godine kao plod ulaganja poduzetinka iz Rijeke kao dioničko društvo pod imenom Fonderia Metalli, kao tvornica za lijevanje metala a prvi proizvod bila su sidra, dok je sporedna dijelatost popravljanje parnih brodova. Tvornica nije napredovala toliko dobro dok upravljanje nije preuzeo engleski inžinjer Robert Whitehead koji je počeo proizvoditi motore za potrebe Austro-Ugarske mornarice, i tvornica se preimenuje u Stabilimento tecnico fiumano. U 60-tim godina 19. stoljeća, tvornici prilazi umirovljeni pomorski časnik Ivan Vukić s svojim novim izumom – protubrodskim oružjem “spasioca obale” koji je bila brodica napunjena sa eksplozivu i skupa sa Robertom Whiteheadom pokušao je komercijalizirati ovu ideju. Robert Whitehead započinje kasnije sa novom idejom odbacivši ideju ekspozivne brodice, i srenuvši svoje snage na razvijanje eksplozivne ribe koja je sličila tuni kada se giba ispod vode.

torpedo (1)

Također je bila osposobljena vojna proizvodna linija. Nedugo poslje 1947. godine, tvornica se preimenuje u Poduzeće Aleksandar Ranković, po srpskom političaru koji je bio desna ruka Josipa Broza Tita u to vrijeme. Zatim se tvornica preimenuje u Tvornica motora Torpedo 1953. godine, i proizovdni program bili su brodski dizelski motori od malih do velikih, kao i torpeda.[3] Proizvodnja torpeda je bila tajna, i do 1966. godine kada se prestala proizvoditi torpeda, proizvedeno je 350 komada tipa Torpedo TZR kalibra 533mm dometa od 12km i brzine od 40 čvorova. 1975. godine skupa sa njemačkom tvrtkom Deutz, usvaja se proizvodnja dizel motora hlađena vodom, preko koje se proizvodi izvoze u mnoge zemlje svijeta. Od 1985. godine, Torpedo ulaže u razvoj svojih traktora. Od 1990. godine nastaju financijski problemi kod tvrtke Torpedo. Prvi stečajni postupak pokrenut je 23. ožujka 1990. godine na trgovačkom sudu u Rijeci, zbog nesposobnosti plaćanje obveza prema kreditorima.

541px-LOV-T1_Hrvatske_vojske

Bez obzira na stečajni postupak za vrijeme Domovinskog rata pod embargom uvoza oružja i ostale tehnike, pokazala se hrvatska domišljatost u savladanju prepreka. U rekordnom vremenu inžinjeri i radnici tvrtke Torpedo razvili su Lako oklopno vozilo koje je ušlo u proizvodnju i uporabu 1993. godine, a razvoj je započeo 1992. godine. Ovo oklopno vozilo bilo je zasnovano na teretnom vozilu Torpedo HV 4×4 TK-130 T-7 koje je prije bilo razvijeno u rekordnom vremenu za potrebe novonastale Hrvatske vojske. 1993. godine Okružni sud u Rijeci dao je prisilnu nagodbu u kojem se tvrtka obvezala da će isplatiti 22 milijuna njemačkih maraka, vjerovnicima u roku od tri godine. Ovim je tvrtki dan predah, i tvrtka je bila izvedena iz stečajnog postupka i za 1053 zaposlenika koje je tvrtka brojala nakon prestanka stečajnog postupka. Zbog loše uprave, tehnološke zaostalosti, slabe vizije i financijskih problema, te sve većim pritiskom od uvoznih proizvoda, tvrka sve više je tonula u probleme. Država je htjela pomoći sa subvencijama tako što je 1997. godine ponudila kredit za kupnju poljoprivredne mehanizacije i priključne alate od tvrtke Torpedo, iako je račun tvrtke bio blokiran od 1998. godine. Stečajni postupak je tek pokrenut 29. lipnja 2000. godine.

 

Komentari

Možda vas zanima još...

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

Translate »