Znamenitosti

Kaštel Pietrapelosa-velebne ruševine srednjovjekovnog kaštela

on

Istra je puna povijesti i njene ostavštine zbog čega se nekad pitate:Kamo na izlet?Nije uvijek lako izabrati ali iz mog osobnog iskustva najjednostavnije je krenuti pa kud vas put odvede.Mene je ovog puta odveo put preko Livada za Buzet i baš kad sam razmišljao o kavi u Buzetu sjetio sam se  Kaštela Pietrapelosa i u tom trenutku odlučio  ga posjetiti.Sreća za mene odluku sam donio u trenutku kad sam prolazio Istarske toplice pa sam bio na dobrom putu.

Odmah nakon sela Rušnjak, lijevo, odvaja se uska cesta koja vodi ispod akvadukta te dolazim u dolinu riječice Bračane i nakon samo nekoliko zavoja ukazuju se ruševine Kaštela Pietrapelosa.Kad ugledate ovakav prizor i odmah vam se postavlja pitanje:Postoji li kakav put do gore ili mi treba alpinistička oprema?Ne,alpinistička oprema nije potrebna,nakon samo par minuta vožnje nailazim na malo skretanje lijevo i čak asfaltiran put skoro do samog Kaštela Pietrapelosa.

Nažalost,moje putovanje vozilom završilo je neslavno.Na prvoj uzbrdici stigao sam samo do njene trećine i jednostavno sam počeo proklizavati.Cesta je bila zaleđena a uspon  malo veći.Uspon pješke nije bio niti malo lakši.Naime koliko je cesta bila zaleđena penjao sam se uz rub ceste po lišću i pijesku ali niti tu nisu završile moje muke.Put do Kaštela Pietrapelosa je dug 600.m i strm pa se iza svakog zavoja nadate Kaštelu,ali meni se posrećilo nakon dvadesetak minuta hodanja.

Dolazkom do  Kaštela prvo što mi je za oko zapela je njegova gradnja na stijeni.Njegovi temelji su postavljeni na stijeni nepravilnog oblika  na oko krhkog i to mi govori kakvi su to nekad bili građevinari.Kaštel Pietrapelosa je smješten na visini od 119.metara i zamislite sav taj kamen i blato koji je donešeno po strmovitom terenu  i sama njegova stabilnost da opstane 1000.godina na temeljima za mene je fantazija.

Kaštel Pietrapelosa

Prvi zapis o Kaštelu datira u 10. stoljeće, kada ga akvilejski patrijarh Rodoald daruje porečkoj biskupiji. U 13. stoljeću feud dolazi pod vlast njemačke viteške obitelji koja iz njegova naziva izvodi i svoje prezime: de Pietrapelosa. Venecija osvaja kaštel tek u 15. stoljeću nakon što na njega šalje svog proslavljenog vojskovođu Taddea d’Estea, nakon čega ga se predaje plemiću Nicoli Gravisiju u čijoj obitelji ostaje sve do 1869. godine. Budući da su ga zaobišli svi kasniji osvajači-razarači, kaštel nije nikada u potpunosti razoren.
Građevina se sastoji od stambene zgrade, dvorske kapele sv. Marije Magdalene iz 12. stoljeća(koja se obnavlja) i glavne kule poligonalnog oblika. Smješten na klisuri ponad rijeke Mirne, ali i Bračane, koje su nekad bile plovne bio je važan radi nadzora riječnog i kopnenog prometa, ali i obrane feudalnih dobara.

Obilazak kroz Kaštel

Obilazak kroz Kaštel nije dugo trajalo ali ulazak u kaštel malo je bio zabrinjavajući.Na početku ulaza stoji upozorenje za ulazak na vlastitu odgovornost  i to s razlogom.Pogled na zidinu koja je visoka ostavlja vas bez riječi i izbočine zida koje ne izgledaju niti malo prijateljske pa je poželjno ubrzati korak.

Teren u unutrašnjosti građevine je neravan a i unutrašnjost stambene zgrade je obnavljana. Ostaci volti,zidina i stepeništa vam daju neku viziju kako je Kaštel nekad izgledao.